FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/11/2018

När gallras uppgifter ur belastnings- och misstankeregistret?

Står ett brott som blivit preskriberat med i ens brottsregister? Hur länge sparas uppgifter i brotts och misstankeregistret?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppgifter i belastningsregistret:

Belastningsregister är detsamma som brottsregister. Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort. Bestämmelserna om gallring ur belastningsregistret finns i lagen om belastningsregister (här). I 17 § (här) regleras vad som gäller för gallring för olika påföljder. Blir man exempelvis dömd till villkorlig dom tas uppgifterna bort ur belastningsregistret 10 år efter dom eller beslut, detta framgår av 17 § fjärde punkten a).

Uppgifter i misstankeregistret:

Regler om misstankeregistret finns i lag om misstankeregister (här). Enligt 1 § (här) skall poliser föra ett register med uppgifter om dem som är skäligen misstänkta för brott. Graden skälig misstanke regleras vidare i rättegångsbalken 23 kap 18 § (här). När uppgifter gallras från misstankeregistret framgår av 13 § (här), där sägs att en uppgift i registret skall gallras

1. om en förundersökning har avslutats utan att åtal väckts med anledning av misstanken,

2. om åtal som har väckts med anledning av misstanken har lagts ned,

3. om domstol har meddelat dom eller beslut som vunnit laga kraft med anledning av misstanken eller den misstänkte har godkänt strafföreläggande som har utfärdats i anledning av misstanken eller

4. när en begäran om överlämnande eller utlämning har avslagits eller, om den har bifallits, överlämnandet eller utlämningen har verkställts.

Preskriberat brott:

Att ett brott preskriberas innebär att personen inte längre kan straffas för brottet. Om ett brott är preskriberat innebär det alltså att åklagaren inte kan väcka åtal och man kan därmed inte heller bli dömd. Om brottet är preskriberat finns det inte några uppgifter i ditt belastningsregister gällande det brottet.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare