När förundersökning läggs ned

Hej igen! Jag frågade förut åt en vän vars förundersökning lades ned, brottet hon anmält var köp av sexuell tjänst. Hon hade filmat ett samtal med honom där han erkänner, han syns på övervakningskamrena på platsen där de var på och hon har kvar mail och sms konversationen med mannen där han var hotfull. Trots detta valde en ganska känd åklagare att lägga ned falet, och anledning är enligt mig inte okej. "Hon valde det själv, hon samtyckte till att han fick köpa henne" Alltså förlåt mig men kan hon ens göra sådär?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är antingen polisen eller åklagaren som leder förundersökningen (23 kap. 3 § rättegångsbalken) och som förundersökningsledare ska man dels se till att eventuellt brott utreds, dels iaktta den utpekades integritet. Om åklagaren inte anser att bevisningen räcker för en fällande dom kan den välja att inte väcka åtal (23 kap. 20 § rättegångsbalken). Om man som målsägande känner att beslutet är felaktigt kan man begära överprövning hos en överordnad åklagare. Du finner mer information om den möjligheten på åklagarmyndighetens hemsida.

Vidare till kommentaren om att målsäganden har samtyckt till brottet köp av sexuell tjänst så är det irrelevant för om huruvida ett brott har begåtts. Brottet köp av sexuell tjänst går inte att samtycka till dels på grund av att det skulle göra lagen tandlös, dels på grund av att man inte ser målsäganden som skyddsintresset i strikt mening. Det kan istället ses som ett brott mot allmänheten och då spelar det inte roll om målsäganden har samtyckt eller inte.

Om du har några fler funderingar så är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Hanna SalajinRådgivare