När försvinner en betalningsanmärkning vid skuldsanering?

Hej.

Om man får skuldsanering på kronofogden och planen ligger på fem år. När går pricken bort? Får man dessa fem åren plus de tre eller fem år det i normala fall tar?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledning

För att besvara frågan kommer kreditupplysningslagen (KuL), och skuldsaneringslagen (SksanL) att tillämpas.

Jag tolkar att din fråga handlar om skuldsanering och när en betalningsanmärkning hos kreditupplysningsföretag försvinner.

När försvinner en betalningsanmärkning som har uppkommit på grund av en skuldsanering?

För privatpersoner förvinner en betalningsanmärkning hos ett kreditupplysningsföretag normalt efter tre år (8 § andra stycket KuL). Om en person däremot blir beviljad skuldsanering ska uppgiften om skuldsanering gallras senast fem år från inledandebeslutet eller senast den dag då betalningsplanen löper ut (8 § tredje stycket KuL). Det betyder att en skuldsanering förlänger en betalningsanmärkning som vanligtvis skulle vara tre år till fem år. Betalningsanmärkningen försvinner fem år från inledandebeslutet av skuldsaneringen eller den dag som betalningsplanen löper ut.

Vanligtvis pågår en skuldsanering hos Kronofogden i fem år och under tiden löper en betalningsplan (34 § SksanL).

Sammanfattning

En skuldsanering pågår normalt i fem år och under den tiden ska personen betala enligt betalningsplanen. Normalt försvinner en betalningsanmärkning hos ett kreditupplysningsföretag efter tre år. Men denna tid förlängs till fem år om personen får beslut om skuldsanering hos Kronofogden.

När en skuldsanering avslutas enligt plan, vanligtvis efter fem år, försvinner även betalningsanmärkningen. Du kommer således inte behöva vänta tre eller fem år på att betalningsanmärkningarna försvinner efter att skuldsaneringen är klar.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Julia PerssonRådgivare