FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/12/2020

När får du hävda fel i vara köpt i befintligt skick?

Hej

Jag köpte en begagnad bil årsmodell 2003 för två månader sen. Vid köpet hävdade säljaren att kamkedjan på bilen är bytt 2018 och därefter bilen har kört i ca 1500 mil vilket han påstod var väldigt lite sträcka för att prova sig för. Han påstod att en kamkedja kan lätt rulla i 10000 mil utan att behöva bytas igen.

Men idag är bilen trasig på grund av att kamkedjan ha gått sönder.

Jag undrar om jag har rätt att ta ärendet i domstolen med tanken på att jag köpt en begagnad bil ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som sådant att du köpt en begagnad bil av en säljare som handlar i egenskap av privatperson och inte näringsidkare. Jag kommer fortsättningsvis utgå från att förutsättningarna är sådana, och isåfall är tillämplig lag köplagen (1990:931) (KöpL) då båda parterna handlar i egenskap av privatpersoner.

När du köper en begagnad bil uttrycks det i lagens mening som att du köper en vara i befintligt skick. Att köpa en vara i befintligt skick begränsar säljarens ansvar till att varan säljs "sådan den är". Dock har du som köpare trots detta rätt att åberopa fel i varan, med tanke på att säljaren lämnat tämligen specifika uppgifter om kamkedjan och indikerat på att den inte behöver bytas på ett bra tag. Att det nu uppstår fel på bilen på grund av kamkedjan skulle därmed kunna klassas som att varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas haft inverkan på köpet (19 § KöpL).

Hoppas detta besvarade din fråga och om inte är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Bästa hälsningar,

Hanna Törnsén FredrikssonRådgivare