FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 28/02/2020

När får arbetsgivaren ändra arbetstagarens schema?

Hej kan jag bli tvungen att ändra mitt schema pga att min kollega vill ha min jour på helgen då det underlättar för hennes barn hämtning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler på området finns i arbetstidslagen. I 12 § stadgas att arbetstagaren som huvudregel har rätt att få veta sina arbetstider senast två veckor i förväg. Det finns dock undantag till detta. Om verksamhetens art eller händelser som inte har kunnat förutses ger anledning till det kan en kortare tid vara acceptabelt. Att det underlättar barnhämtningen för din kollega är dock inte en sådan anledning. Därför gäller tvåveckorsfristen för dig i detta fall.

Din arbetsgivare kan alltså inte begära att du ger ditt pass till din kollega om det är mindre än två veckor kvar till det aktuella arbetspasset. Är det två veckor eller mer kvar till arbetspasset torde arbetsgivaren dock kunna kräva att kollegan tar ditt jourpass.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare