FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/03/2019

När får arbetsgivare neka att anställa mig?

Hej! Har blivit nekad ett arbete som jag hade fått pga att jag gjort en asnökan om skuldsanering!

Jag har ej fått skuldsaneringen beviljad eller nekad. (ej fått svar) Är det lagligt att neka tjänst för att jag gjort en skuldsaneringsansökan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Min tolkning av din fråga är att du sökt ett arbete men att du inte fått tjänsten för att det kommit till arbetsgivarens kännedom att du ansökt om skuldsanering. Jag är dock något osäker på om ni ingått ett anställningsavtal (antingen muntligt, eller skriftligt) eller om du helt enkelt inte fått tjänsten du sökt.

Om ni ingått ett anställningsavtal ska avtalet hållas och arbetsgivaren kan inte neka dig att börja. Skulle ni ingått ett anställningsavtal kan det röra sig om en uppsägning eller till och med ett avsked. Om du däremot inte fått tjänsten utan istället blivit nekad den för att skuldsaneringen kommit till arbetsgivarens kännedom, är det i sin ordning. Det är upp till arbetsgivaren vem den väljer att anställa och att inte anställa. De inskränkningar som finns är att arbetsgivaren inte får neka en anställning utifrån någon av diskrimineringsgrunderna i diskrimineringslagen. Att du ansökt om skuldsanering är inte något som är en diskrimineringsgrund i lagens mening.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare