När endast muntligt avtal föreligger

I januari togs muntligt avtal om att jag skulle dela tjänstgöring med en kollega som musiklärare på en nybyggd skola. Jag gav krav på vilka tider jag kunde jobbigt samt vilka tider. I skriftligt mail framförde jag några dagar snart att jag kunde utöka tider något. I juni fick jag mitt schema där jag är schemalagd utanför de tidsramar jag angivit samt på tre dagar. Undrar vårterminen har jag inte fått något info om graden på min tjänstgöring mer än att jag och min kollega ska dela på 50 procent. Ny vill jag hävda att jag inte kan ta tjänsten eftersom den strider med det som var avtal. Vad gäller? Det enda skriftliga är mitt mail där det framförde att jag kan jobbigt två dagar mellan 8:30-13.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Det är tyvärr svårt att få igenom ett muntligt avtal. Det är du som har bevisbördan, d.v.s det är du som ska bevisa att ett avtal faktiskt föreligger. I ditt fall verkar det svårt att bevisa detta. Det blir helt enkelt ord mot ord. Därför är det viktigt att redan från början upprätta ett skriftligt avtal, vilket många tyvärr glömmer.

Förhoppningsvis förstår kanske din arbetsgivare om du förklarar situationen och vad som skett?

Hoppas detta hjälpte dig någorlunda.
Lycka till i framtiden!
Joéla EhnbergRådgivare