När en visstidsanställning blir en tillsvidareanställning

Hej!

Jag har varit anställd under formen "allmän visstidsanställning" sedan Januari 2014, och då på 100%.

Jag fick då skriva under ett anställningsbevis, som skulle fortlöpa 3 månader. När perioden gått ut frågade jag hur vi skulle gå till väga nästa gång. Om jag då kunde anse mig själv "fast anställd".

Nej var svaret, jag fick 3 månader till, och sedan 3 månader till och så har det fortsatt sedan andra gången jag skrev under avtal.

Dock har jag aldrig fått ett nytt anställningsbevis, utan bara ett muntligt "jag har förlängt i 3 månader till".

Min fråga är, att eftersom jag varit anställd, och då schemalagd på 100% så länge, finns det ingen skyldighet från arbetsgivaren att tillsvidare-anställa mig? Jag har läst mig till från andra svar att om man varit anställd i 2 år inom en 5års period skall man bli "fast anställd".

Men jag har hört att om man varit schemalagd på 100%, kan man bli fast anställd inom en kortare period än 2 år?

MVH, Marcus

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En allmän visstidsanställning är typ av tidsbegränsad anställning, dvs. en anställning med slutdatum (5 § LAS). Om man under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning (dvs. "fast anställning") (5 § 2 st LAS).

I ditt fall innebär det här att din visstidsanställning när du har varit anställd i två års tid, dvs. i januari 2016, blir en tillsvidareanställning. Det spelar ingen roll om man har arbetat t.ex. 50 % eller 100 % under den här perioden utan det är fortfarande två års anställning som krävs.

Återkom gärna om du har flera frågor!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare