FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/10/2019

När börjar betalningsfristen för en fordran löpa?

Hej

Jag har en enskild firma och gjorde en beställning av en leverantör 19.08.07 Då leverantören var på semester hanterades inte min order förrän 19.08.18 och jag mottog mina varor 19.08.20. Fakturan fick jag via mail 19.08.21 med betalningsvillkor 20 dagar, med förfallodatum 19.08.27. Från när gäller betalningsvillkoren? Från orderbekräftelsen, orderleveransen eller ifrån fakturadatumet?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten i denna frågan är att det i stor uträckning råder avtalsfrihet mellan dig och leverantören då ni båda är näringsidkare (jfr 3 § köpL). I första hand är det avtalet som är vägledande i detta fallet, således kan avtalet föreskriva särskilda villkor för betalning. Dessa bör tydligt framgå innan avtalet slöts.

Till och börja med kan man konstatera att fordringen uppstod då borgenären fullgjort sina förpliktelser, dvs när varan är levererad. Du som köpare ska ha tillräckligt god tid på dig att undersöka varan innan du behöver betala (jfr 49 § andra stycket köpL). Utifrån det du skriver uppfattar jag det som att detta rör sig om en produkt och således sträcks inte denna perioden mer än någon dag från det du mottog varan (beroende på huruvida du måste undersöka funktion e.d). Man ska däremot bära med sig huvudregeln att säljare har rätt att få betalt när denne kräver det, under förutsättningen att du mottagit varan (49 § köpL).

Det kan vara rimligt att kontakta näringsidkaren och belysa att du bör få förfallodatumet förlängt på så sätt att det löper från det du mottog varan då det är först då fordran de facto uppstår.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare