När börjar acceptfristen i ett anbud löpa om brevet inte är dagtecknat?

Hej! Om ett anbud göres i brev eller telegram när börjar acceptfristen löpa om brevet inte är dagtecknat? Börjar acceptfristen löpa från det att anbudet kommit mottagaren till handa eller räknar man från poststämpeln?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av avtalslagen.

Ett avtal utgörs av ett anbud och en accept (1 § första stycket avtalslagen). Om anbudet kommit med brev börjar acceptfristen räknas från den dag då brevet är dagtecknat, alltså brevets datering (2 § andra stycket avtalslagen). Om brevet inte är dagtecknat börjar acceptfristen löpa från datumet på poststämpeln.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Amanda Boqvist ThielRådgivare