FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/05/2019

När blir man bunden vid köp av bostadsrätt?

Hejsan,

Jag ska köpa bostad av JM, dom närvarade inte vid kontraktskrivning. De första 10% skulle betalas innan 25 maj och det har vi betalat. Nu är det 31 maj och verken jag eller mäklaren har fått tillbaka kontraktet än.

Jag vet heller inte om dom skrivit på. Är avtalet fortfarande bundet då eller kan jag tex häva köpet?

Jag har inte ens pratat med JM allt har gått via mäklaren.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du ska köpa en bostad av JM tolkar jag frågan som att den rör en bostadsrättslägenhet. En bostadsrättslägenhet klassas som lös egendom varför köplagen (här) är tillämplig. Det är först när både säljare och köpare har undertecknat köpekontraktet som bostadsaffären är avslutad och båda parter blir bundna av köpet. Detta innebär alltså att du kan ångra dig tills att JM skrivit under köpekontraktet.

När man talar om att häva ett köp menar man att någon av parterna får dra sig ur affären på grund av att den andra parten gjort sig skyldig till ett väsentligt avtalsbrott, se 25 § (här) och 39 § (här). Det kan exempelvis handla om att säljaren inte ger dig tillgång till bostadsrätten, eller om säljaren orsaker en väsentlig försämring av bostadsrättens skick innan ni får tillträde.

Om köparen inte fullföljer köpet har säljaren rätt att hålla fast vid avtalet och kräva att det fullgörs och om köparen avstår från att betala enligt avtalet, får säljaren häva och kräva skadestånd för eventuella skador som orsakas av att köparen inte fullgör avtalet, se 51 § (här) och 57 § (här). Detta betyder att om du skulle välja att inte fullfölja avtalet när JM skrivit under och det saknas grund för hävning, kan säljaren kräva fullgörande och skadestånd.

Möjligheten att frånträda ett köp regleras ofta också i själva köpekontraktet. Har ni i ert köpekontrakt angett villkor som bestämmer under vilka förutsättningar ni har rätt att ångra köpet och vad följderna blir om ni gör detta, gäller dessa avtalsvillkor.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare