FrågaAVTALSRÄTTGåva26/02/2018

När blir ett lån en gåva?

Hej,

2001 lånade jag 120' till ett husköp av min far. Huset såldes med vinst 2003 och jag frågade min far hur vi gör med pengarna. "Se till att de sitter på ett konto som ger ränta" var hans svar. Jag pluggade i tre år och sen köpte jag sent i 2006 ett nytt hus. Nu kommer min far på att min syster borde haft hälften. Mycket struligt eftersom jag inte kunde ge henne 60' då. Vi kom överens om att jag har de pengarna som ett lån "till skälig ränta". 2009 har jag och min far en mailväxling om detta. Då påstår han att han menade att ge oss syskon dessa pengar som gåva. Nu vill min syster ha pengar till en lägenhet och vi har kommit överens om (efter en del mailväxling) att hon ska få 95' av mig. Min far har lagt sig i och vill att jag återbetalar 120' till honom för att han ska ge dessa pengar till min syster som räntefritt lån istället för att jag ger min syster 95'.

Detta känns mycket konstigt i upplägget och jag undrar hur vi ska hantera detta på bästa sätt? Ur mitt perspektiv har jag först fått ett lån, som blev till en gåva som sedan blev till ett lån...

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din situation som att du erbjöd att återbetala din far efter att du sålt det första huset med vinst. Om din far här inte accepterar betalningen utan säger att du ska behålla pengarna är dessa 120' att tolkas som en gåva till dig. Däremot förstår jag från din redogörelse att ni båda uppfattade pengarna som lånade. Hur parterna uppfattar gåvan eller lånet i dessa fall är avgörande när man bedömer huruvida pengarna är ett lån eller en gåva. Era mailkonversationer indikerar att båda parter uppfattar pengarna som lånade. Men detta är en svår fråga att utreda då omständigheterna vid lånets återbetalning är avgörande. Om du vill göra gällande att din far gett dessa pengar i gåva till dig när du försökte återbetala pengarna är det du som har bevisbördan för detta, du måste bevisa att din far gett dig pengarna i gåva.

Huruvida pengarna här räknas som lån eller gåva blir avgörande för svaret på din fråga så jag försöker redogöra för båda.

Om lånet anses kvarstå kan din far kräva återbetalning, att han skriver att hans syfte var att ge er 60' vardera i gåva är enligt mig inte tillräckligt för att anse att en gåva upprättats. Om lånet fortfarande kvarstår är du alltså skyldig att betala tillbaka till din far.

Om pengarna anses ha varit en gåva är det dina pengar och du är då inte juridisk skyldig att betala tillbaka till någon. En gåva kan inte ångras om den är fullbordad.

Jag vill avsluta med att bedömningen huruvida ett lån har blivit en gåva är väldigt svår som jag skrivit tidigare och det finns många vägledande rättsfall på detta. Generellt borde hans svar att du ska "sätta dem på ett konto med ränta" anses som att du inte behöver betala tillbaka dem, dessutom tar det 3 år innan detta kommer på tal igen.

Vill du ha exempel på hur domstolen dömt i liknande fall kan jag hänvisa dig till NJA 2012 s.804

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare