När blir en nätbutik bunden av en beställning?

Hej. Jag beställde en vara på nätet på rea. Kort därefter togs mina beställningar bort och sedan ändrades rean på hemsidan. Har jag inte rätt att få det pris som stått på hemsidan vid beställning? De kan väl inte makulera en order och ha varorna i lager?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ingås ett avtal?

Ett pris på en produkt gäller enligt avtalsrättsliga principer endast som ett utbud. För att ett avtal ska anses ingått så måste du som kund komma med ett anbud, vilket du gör när du beställer varan och på så sätt accepterar priset. För att företaget ska vara bundna av din beställning så måste det alltså finnas ett avtal.

Vad innebär bundenheten?

Avtalet skapas mellan dig och företaget när du får en orderbekräftelse som bekräftar köpet. Om det finns ett avtal är både du och företaget bundna av det, och du kan kräva att företaget levererar produkten till det pris som står i bekräftelsen.

Om ni inte kommer överens:

Om du tycker att det finns ett avtal och kan visa det, trots att företaget inte håller med om det, kan du göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden för att få en bedömning. Detta är kostnadsfritt, och du kan läsa mer om myndighetens tjänster här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba ThorRådgivare