När blir avtal bindande?

Jag har blivit erbjuden att köpa en hund.

Säljaren skulle skicka ner avtalet till en våninna till henne och därmed skulle hon och jag genomföra köpet/ försäljningen.

Nu har säljaren blockerat mig och hennes väninna säger att hunden inte är till salu mer.

Jag vill köpa denna hunden då vi har haft den på lån hör i 10 månader och han ingpr i vår familj nu. Säljaren är en kenneluppfödare.

Vad kan vi göra för att få köpa hunden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Har kenneluppfödaren erbjudit dig att köpa hunden så är detta bindande, vilket betyder att denne som huvudregel inte kan dra tillbaka till erbjudande (1 kapitlet 1 § Avtalslagen).

Så om uppfödaren erbjudit dig att köpa hunden och du har accepterat detta erbjudande utan ändringar i erbjudandet så har ni ett bindande avtal (1 kapitlet 1 § Avtalslagen).

Sammanfattningsvis så är det fysiska avtalet du nämner inte avgörande för om avtal om köp ingåtts eller inte. Har ni en muntlig överenskommelse gäller denna så som köpeavtal. Detta betyder att du har rätt att få köpa hunden och kräva att denne avlämnas (22-23 §§ Köplagen).

Hoppas du fått svar på din fråga, annars får du mer än gärna återkomma.

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare