När arbetsrättslig lagstiftning är tillämpbart

Hej! Tack för ett bra och lärorikt forum! Min fråga gäller den arbetsrättsliga lagstiftningen. Om jag förstått rätt så är arbetstsrätten "en del av vår nuvarande lagstiftning som är skriven för att reglera rådande förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare." Det bör innebära att denna lagstiftning inte kan användas i andra sammanhang än mellan dessa parter, eller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Du har förstått det mycket riktigt att det handlar om reglering som gäller förhållandet mellan endast arbetsgivare och arbetstagare. Det kan dock finnas situationer där man räknas som arbetstagare/arbetsgivare även om det kan vara svårt att klassificera det som just ett sådant förhållande. I så fall krävs det att situationen "liknar" ett arbetsförhållande, t.ex. då någon agerar på ett sätt som liknar en arbetsledning gentemot en arbetspresterande person. Tillfälliga uppdrag kan också utgöra arbeten och alltså arbetsgivare-arbetstagareförhållande. En arbetsgivare ska enligt Arbetsdomstolen styra eller på ett påtagligt sätt samordna den verksamhet som den arbetspresterande utövar.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars skulle jag rekommendera dig att vända dig till vår Express-tjänst där du kan få ytterligare rådgivning och utredning angående din fråga inom 3 dagar genom att klicka här.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare