När är det tillåtet med ett vikariat?

Hej!

Jag har påbörjat ett 1 års vikariat på en förskola den 2 augusti 2021.

Då jag var arbetslös efter studier började mina A-kassa dagar ta slut. Annonsen sa från början att det var en provanställning i 6 månader som sedan skulle övergå till en vanlig tillsvidare anställning på 80%.

Jag hann tacka nej till ett annat arbete och när jag skall skriva kontrakt har de ändrat sig till 80% eller eventuellt 100% men 1 års vikariat. Jag vågade inte riskera att tacka nej till erbjudandet pga av A-kassan.

Nu har det visat sig att den person jag vikarierar för inte ens arbetar på förskolan utan på Fritids och skolsidan eftersom ingen på förskolan visste vem hon var. Vi har ingenting alls att göra med fritids utan har barn i åldrarna 1-5 (6 beroende på) år. Får det gå till så?

Det verkar vara flera konstiga vikariat och jag blir såklart fundersam.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du enligt ditt anställningsavtal är anställd som vikarie. Den person du påstås vikariera för är en som aldrig arbetat på förskolan du arbetar vid. Dessutom verkar det enligt dig som att du arbetar med en sysselsättningsgrad om 100 %.

En grundläggande förutsättning för att en arbetstagare ska kunna arbeta som vikarie är att denne ersätter en redan befintlig arbetstagare i den bemärkelsen att den ersatta arbetstagaren t.ex har tagit föräldraledigt eller är helt enkelt sjuk (följer av tidigare rättsfall och jfr 4 § första stycket LAS). Det betyder med andra ord att tjänsten som vikarie måste ha anknytning till en viss ledig arbetstagares anställning (följer av tidigare rättsfall). Är detta inte för handen har den "vikarierande" arbetstagaren rätt att anställningen, på yrkande av denne vid domstol, förklaras att gälla tillsvidare (36 § LAS).

Det betyder alltså att av allt att döma har din arbetsgivare begått ett lagbrott. Den du påstås vikariera för om 100 % är till synes inte t.ex tjänstledig i samma utsträckning som du ska vikariera för henne. Mot bakgrund av det som framkommer i din frågeställning och det ovan nämnda skulle en domstol med stor sannolikhet bedöma vikariatet ogiltigt.

Vad jag med anledning därav rekommenderar dig att göra är att ta kontakt med en av våra jurister (för kontaktuppgifter; se här nedan under mitt svar) som kan sätta sig in i ditt ärende mer noggrannare. En tillsvidareanställning är nämligen som bekant en större säkerhet för dig som anställd i jämförelse med ett vikariat.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare