När anses jag ha behov av mitt lägenhet?

Hej.

Jag har ett förstahands kontrakt och en inneboende. Min hyresvärd har skickat ett brev från störningsjouren och anklagar mig för inte ha behov av lägenheten samt att jag hyr ut den i andrahand olovligt. Jag jobbar inom vården och har inte varit mycket i lägenheten då jag har sovit hos en kompis nära sjukhuset för att slippa pendla då jag jobbat mycket övertid. Hur mycket behöver jag vara i min lägenhet för att hyresvärden ska anse att jag har behov av mitt boende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar hur ofta du behöver vara i din lägenhet för att samtidigt kunna ha en inneboende.

Reglerna angående inneboende i hyresrätten finns i Jordabalken (JB). Enligt 12 kap 41 § JB får en hyresgäst ha en inneboende om det inte medför men för hyresvärden.

Det är emellertid oklart vart gränsen går mellan vad som kan klassas som en inneboende och vad som utgör andrahandsuthyrning. Om det ses som andrahandsuthyrning krävs din hyresvärds godkännande alternativt ett tillstånd från hyresnämnden annars är uthyrningen otillåten. För att du ska kunna ha en inneboende krävs det att hyresrätten är din fasta bostad eller att du använder bostaden som ett nödvändigt bostadskomplement.

Är bostaden inte din fasta bostad blir frågan om det kan ses som ett nödvändigt bostadskomplement. Det krävs att du använder bostaden i samband med arbete eller studier och att du bor i lägenheten 2–3 dagar i veckan alternativt 80-100 dagar per år för att det ska anses vara ett nödvändigt bostadskomplement. Bostaden måste även ligga utanför pendlingsavstånd från din fasta bostad. Om dessa kriterier är uppfyllda räknas din bostad som ett nödvändigt bostadskomplement och då är det tillåtet för dig att ha en inneboende.

Hyresvärden har rätt säga upp avtalet om lägenheten skulle användas i strid med ovannämnd paragraf, alltså om inneboendet skulle medföra men för hyresvärde (12 kap 42 § JB). Rättar du situationen innan hyresvärden säger upp avtalet har hyresvärden inte rätt att säga upp avtalet. Det finns ett undantag kring detta, undantaget gäller om det men som möjligtvis skulle föreligga för hyresvärden är av en allvarligare betydelse. Är omständigheterna på detta vis har hyresvärden rätt att säga upp avtal enligt 12 kap 43 § JB.

Ditt fall
Mycket talar för att hyresrätten är ett bostadskomplement, då du spenderar mer tid hos kompisen än hemma. Uppfyller du dessa kriterier kan anses du då ha behov av lägenheten och din hyresvärd kan inte säga upp avtalet på denna grund. Att hyresrätten inte är din fasta, kan ge anledning att anta att du hyr ut den i andra hand - vilket kräver tillstånd.

För att du ska anses ha hyresrätten som ett nödvändigt bostadskomplement behöver du, som nämnt ovan, spendera 2–3 dagar i veckan alternativt 80 – 100 dagar per år i lägenheten. Lägenheten ska dessutom ligga utanför pendeltågsavstånd från din fasta bostad.

Jag hoppas att detta var till hjälp och du kan höra av dig annars.

Vänligen,

Marlene ZouzouhoRådgivare