När allmän visstidsanställning övergår till tillsvidareanställning

Hej

Om jag jobbade ett år med tidsbegränsad anställning och sedan förlängdes anställningen ett år till, blir det tillsvidareanställning efter det?

Mvh

Haifa

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser om anställning hittar du i lagen om anställningsskydd. I 5a § anges att en allmän visstidsanställning övergår till en tillsvidareanställning när en arbetstagare har varit anställd hos arbetsgivaren i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under antingen en femårsperiod, eller under en period då arbetstagaren har haft tidsbegränsade anställningar hos arbetsgivaren i form av allmän visstidsanställning, vikariat eller säsongsarbete och anställningarna följt på varandra.

Av din fråga framgår att du redan varit allmänt visstidsanställd under ett år och att du nu har fått förlängning ett år till. Detta innebär således att om du fortsätter att arbeta hos samma arbetsgivare när den andra anställningen är slut övergår din anställning till en tillsvidareanställning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare