Namnändring, hemvist i Norge

Jag är folkbokförd I Norge och jobbar här, men är född i Sverige och har Svenskt medborgarskap. Jag vill ta bort 3 av mina 4 förnamn så att jag bara har ett av dem kvar.

Efter att ha skickat in ansökan till Skatteverket fick jag det avvisat på grund av att jag är folkbokförd i Norge, enligt 31§ Personnamnlagen (2016:1013).

Därefter skrev de följande:

För att få namnändring registrerad ska du vända dig till hemlandsmyndighet. Du kan sedan ansöka på nytt hos Skatteverket och då uppvisa namnändringsbeslut som underlag.

Vad innebär detta? Räknas Norge som min hemlandsmyndighet? Ska jag byta namn i Norge och sedan skicka in en kopia på detta som underlag och söka igen, eller vad är grejen?

Vill ta bort dessa namn för att enklare kunna resa utan att ha 26 tecken i namnet.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

31 § personnamnlagen (2016:1013) anger att lagen inte är tillämplig på svenska medborgare som har hemvist i Danmark, Finland eller Norge. Eftersom du är folkbokförd och jobbar i Norge så anses du även ha hemvist där. Detta innebär att du måste lämna in en ansökan om namnändring till ansvarig myndighet i Norge. Efter att fått ett godkänt beslut så ska en kopia på namnändringsbeslutet skickas till skatteverket som sedan registrerar ändringen i Sverige. Du söker alltså inte på nytt om namnändring i Sverige utan lämnar bara in bevis på att namnändring genomförts.

Hoppas detta svar var till någon hjälp, med vänliga hälsningar!

Julia ZarourRådgivare