Myndighetsbeslut

Hej! Har en fundering kring vad regeringen kan göra i en situation där en förvaltningsmyndighet fattar beslut av undermålig kvalitet och som inte i överensstämmelse med de intentioner som framgår av förarbetena till den lagstiftning som myndigheten har att tillämpa? Kan de entlediga myndighetschefen och isåfall på vilka grunder? Tacksam för svar:) Mvh Clara

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regeringen kan inte påverka ett myndighetsbeslut utan i stället är det den enskilde som berörs av beslutet som har möjlighet att överklaga detta under vissa förutsättningar. Ett beslut som kan antas påverka någons situation på ett inte obetydligt sätt får överklagas (41 § förvaltningslagen, FL). Beslutet får överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom eller henne emot (42 § FL).

Ett överklagande av ett beslut ska göras skriftligen till den högre instans som ska pröva överklagandet. Överklagandet ska dock ges in till den myndighet som har meddelat beslutet. I överklagandet ska den som överklagar ange vilket beslut som överklagas och på vilket sätt han eller hon vill att beslutet ska ändras (43 § FL). Ett överklagande ska ha kommit in till beslutsmyndigheten inom tre veckor från den dag då den som överklagar fick del av beslutet genom den myndigheten (44 § FL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare