FrågaAVTALSRÄTTGåva12/03/2014

Muntligt löfte om gåva

Hej, min mormor lovade mig pengar till ett körkort, en viss summa, detta var inför flera människor, sedan dog hon plötsligt. Har jag fortfarande rätt till dessa pengar som min mormor ville att jag skulle ha, även om det ej stod i ett testamente utan var ett muntligt avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vanligtvis så gäller den avtalsrättsliga grundprincipen att avtal är lika mycket värda i skriftlig och muntlig form. När det gäller gåvor så är förhållandet lite annorlunda. Ett löfte om en gåva kallas för ett benefikt avtal med innebörden att den ena avtalsparten utger någonting till den andra utan att få någonting tillbaka. Huvudregeln i svensk rätt är att ett löfte om en gåva inte är bindande, en regel som finns till för att skydda personer från att bli bundna av förhastade gåvolöften.

I vissa fall blir dock löften om gåvor bindande. Gåvor regleras i en speciell lag, nämligen Gåvolagen (se https://lagen.nu/1936:83#P1S1) där 1§ blir tillämplig i detta fall. Där framgår det att ett löfte om en gåva endast är giltigt om gåvan har fullbordats, om löftet om gåvan finns i skriftlig form eller att omständigheterna vid löftets tillkomst ”utmärker att det var avsett att komma till allmänhetens kännedom”. Det sista stycket är en aning svårtolkat, men det innebär enkelt uttryckt att löftet var tänkt att offentliggöras. Som exempel på detta brukar man ange att löftet om gåvan kommer till uttryck i en tidning eller liknande nyhetskälla.

Den rättsliga möjligheten att bedöma ett muntligt löfte om en gåva som menat att offentliggöras är ganska liten. Det finns visserligen ett uttalande från lagberedningen om att ett sådant muntligt löfte kan vara gällande om löftet har givits ”inför medlemmarna i en sammanslutning av icke alltför begränsad omfattning”, men eftersom att begreppet sammanslutning används så är det främst tänkt att gälla för föreningar, organisationer och liknande sällskap som träffas för ett gemensamt syfte. Även om löftet i ditt fall gavs inför flera människor så är det antagligen inte tillräckligt för att löftet ska bedömas som bindande.

Sammanfattningsvis, så är alltså ett löfte om en gåva inte bindande förrän gåvan har fullbordats, löftet om gåvan finns nedskrivet som bevis eller om löftet har kommit till allmänhetens kännedom. Om du inte redan fått gåvan (pengarna) av din mormor, om löftet inte finns som bevis i skriftlig form eller om det inte har offentliggjorts på det sätt som beskrivits ovan, så är löftet om gåvan inte bindande och du har dessvärre ingen rätt till pengarna på denna grund.

Med vänliga hälsningar,

Johan OlssonRådgivare