Muntligt låneavtal - indrivande av skuld

Hej, lånade ut 50000 sek juli 2010 till en person som lovade att betala 1500 sek i månaden tills skulden var betald. I maj 2011 slutade personen att avbetala sin skuld till mig. Efter en massa bortförklaringar på facebook så har jag fortfarande inte fått mer än 13000 sek av skulden. Återstår 36000 sek. Inga papper är skrivna. De bevis jag har är utbetalningen på 50 000 till personens bankkonto. Utskrift av de betalningar personen har gjort hitils. Utskrift av diskussionen på facebook där personen förklara varför den inte betalar. Har jag någon möjlighet att på något sätt få tillbaka mina 36000sek?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En första fråga blir om avtalet är bindande. Som huvudregel får avtal ingås fritt med vem som helst av vad som helst. Utöver vissa begränsningar beträffande vad som får avtalas ställs ibland i lag vissa formkrav upp för ingående av vissa avtal, s.k. formalavtal. Ett exempel på detta är köp av fast egendom som bl.a. måste ske skriftligen, se jordabalken 4 kap. 1 §. Är några sådana formkrav inte uppställda kan avtalet ingås även muntligen eller på andra sätt. För ingående av avtal om lån finns inte några formkrav uppställda. Det muntliga avtalet om lån er emellan är alltså bindande.

Eftersom personen uppenbarligen inte fullgjort sin del av avtalet blir nästa fråga om du har möjlighet att bevisa att avtalet föreligger mellan er och är giltigt. Enligt rättegångsbalken 35 kap. 1 § ska rätten efter samvetsgrann prövning av allt som förekommit i målet avgöra vad som är bevisat. Bestämmelsen är tämligen vagt formulerad och beviskraven har utvecklats närmare i praxis. Min personliga bedömning av den bevisning du har tillgänglig är att dina chanser är goda att påvisa att skulden föreligger.

Jag rekommenderar att du, om ni inte lyckas lösa problemet, vänder dig till kronofogdemyndigheten (KFM). Det gör du genom att ansöka om betalningsföreläggande enligt lagen  om betalningsföreläggande och handräckning 2 §. Ansökan ska göras skriftligen och innehålla, yrkande, grund, fordringens belopp och den ränta som begärs. KFM prövar då inte själva tvisten utan endast om den som anspråket riktas mot medger anspråket eller ej. Gör personen det ålägger kronofogdemyndigheten denne ett betalningsföreläggande och driver in din skuld.

Skulle ansökan bestridas finns möjlighet enligt 33 § att få målet överlämnat till tingsrätt. Det är dock att föredra att problemet löses genom betalningsföreläggande då processen är enklare, billigare och tar kortare tid.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare