Muntligt låneavtal

Hej, för halv år sedan lånade jag några tusen lappar till en vän och han skulle ge tillbaka så fort han får lön alltså efter en månad. Men fortfarande säger han att han inte har inte kan ge jag hör av mig varje 25 för att jag vet att nu har har pengar iallafall en tusen lapp men han vägrar svara. Vad kan jag göra åt saken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Utifrån frågan tolkar jag det som att skriftligt avtal saknas och att ni ingått ett muntligt låneavtal. Det är svårt att rättsligt driva in skulden utan att ha bevis på att den faktiskt existerar. Muntliga avtal är giltiga precis som skriftliga dock uppstår problem i bevishänseende. Utan ett skriftligt avtal kan du t.ex. inte ansöka om betalningsföreläggande.

Om du har annat (t.ex. sms-konversationer eller liknande) som visar att skulden existerar och att han är skyldig dig pengar bör dessa sparas eftersom det kan användas i en rättsprocess mot honom men eftersom det rör en vän till dig och beloppet inte är särskilt högt kan det vara bättre att undvika rättegång.

Mitt råd är att du försöker få honom att skriva under ett avtal där ni kommer överens om när skulden senast ska vara betald. Avtalet ska innehålla datum, underskrift, lånat belopp och förfallodatum. Ett avtal ger dig säkerhet på så vis att han inte kommer kunna hävda att lånet inte existerar och dessutom kommer du ha möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande.

Farah WaliRådgivare