Muntligt låneavtal

Om jag lånar ut pengar till kontnatinsatsen för att mitt barn och hans sambo ska köpa hus. Måste jag då skriva ett avtal, och måste det då bevittnas.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Inom svensk avtalsrätt råder principen om avtalsfrihet vilket innebär att som huvudregel får avtal slutas om vad det än gäller. Svensk avtalsrätt bygger också på löftesprincipen, vilket innebär att parterna är bundna till sitt anbud respektive sin accept. Den aktuella lagen om avtal hittar du https://lagen.nu/1915:218

Ett muntligt avtal är således lika bindande som ett skriftligt, du behöver därför inte skriva ett avtal med ditt barn och dennes sambo.
Däremot är ett skriftligt avtala bra eftersom det då inte råder några bevissvårigheter om vad ni avtalat (ex. lånesumma, när lånet ska återbetalas mm.)

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare