Muntligt hyreskontrakt

Min nuvarande hyresvärd ringde och kontaktade mig och undrade om jag ville förlänga mitt nuvarande kontrakt, varpå jag svarade ja då jag inte har något annat boende klart. Jag skickade direkt efter samtalet ett mail om du skulle uppstå ett missförstånd angående hur länge jag ville förlänga.

Veckan efter svarar hyresvärden att han hyrt ut lägenheten till någon annan från och med 1/2 (mitt kontrakt sträcker sig till 30/1). Om det nu skulle bli en tvist är det mitt ord mot hans eller vad är det som gäller?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns inget krav på att hyresavtal ska vara skriftliga, så länge varken hyresgästen eller hyresvärden begär det. Detta framgår av den så kallade hyreslagen, Jordabalken 12 kap 2 § https://lagen.nu/1970:994#K12P2S1. Om telefonsamtalet gick till precis så som du beskriver det, att din hyresvärd undrade om du ville förlänga ditt avtal och att du då svarade ja, är det tveksamt om ett avtal om fortsatt hyra ingicks. Det bör krävas något mer, exempelvis att din hyresvärd bekräftade att du fick fortsätta hyra lägenheten. Om så är fallet har ett juridiskt bindande hyresavtal ingåtts.

Även om ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt är det tyvärr svårare att bevisa. Ditt mejl (eventuellt tillsammans med den telefon-historik) talar visserligen för att ett sådant avtal har ingåtts. Tyvärr är detta inget vidare starkt bevis, särskilt inte om din hyresvärd inte har svarat mejlet och bekräftat dina uppgifter.

Att dra ärendet vidare till domstol riskerar att bli ganska dyrt, om du känner att du har tillräckligt med bevis för att ett avtal har ingått så kan du självklart göra det, men jag skulle snarare råda dig att försöka prata med din hyresvärd och försöka lösa det mellan er. Kanske har han/hon en annan lägenhet du kan hyra?

Hoppas du har fått svar på din fråga, tveka inte att höra av dig igen!

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare