Muntligt hyresavtal

Hej!

Min dotter har hyrt ett rum på en salong med en överenskommen hyra. Det finns inget påskrivet avtal. Nu meddelar salongsägaren att hyran skall höjas och att det skall skrivas ett avtal. Vad gäller i detta läge?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det gäller din fråga om det muntliga avtalet som din dotter slöt med hyresvärden står sig mot det som nu ska skrivas.

Den svenska avtalslagen innehåller inget stagande om att avtal ska hållas. Däremot är det en allmän förmögenhetsrättslig princip att avtal ska hållas. Detta gäller oberoende av formen på den aktuella kontraktshandlingen och som en konsekvens av detta är därmed också muntliga avtal juridiskt bindande. Vad som emellertid försvårar detta institut är att ett sådant avtal måste styrkas i form av bevis, t.ex. ett vittne. Det blir därför oftast bevisningen som blir avgörande och så även i detta fall.

Det din dotter måste göra är att lägga fram något som styrker att det verbala avtalet med salongsägaren är giltigt och att detta ska stå sig mot det avtal som den senare nu vill upprätta. Det bästa är som sagt ett vittne eller annan hänförlig handling som t.ex. utdrag från ett konto som visar att regelbundna betalningar skett till hyresvärden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare