Muntligt hyresavtal

Hej.

Jag lät en kompis flytta in i mitt ena sovrum, vi gjorde ett muntligt avtal och gick genom alla överrenskommelser vid flera tillfällen för att allt skulle vara så klart som möjligt för personen. Personen vägrar skriva på något avtal skriftligt.

Personen har betalat 1 hyra i förskott. Personen har ej ändrat sin adress hit. Personen har brutit mot mer än en av våra överrenskommelser och punkter i avtalet.

Personen har fått upprepade varningar.

Personen har inte ens bott här i 1 månad (2.5vecka endast)

Vad har jag för rättigheter när det gäller att säga upp personen/vräka personen?

Vad gäller personens andel i hyran?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställ din fråga till Lawline!

Vad gäller hyresavtal så finna det inga krav på att dessa ska vara skriftliga, utan är således giltiga även som muntliga, se 12 kap 2 § Jordabalken (1970:994), JB, se här: https://lagen.nu/1970:994. Ert avtal är alltså giltigt, vilket innebär att den här personen är skyldig att följa vad ni har avtalat.

Det problematiska i den här situationen är bevisbördan, eftersom ni inte har något som helst skriftligt bevis. Det kanske finns mail eller SMS där ni diskuterat premisserna för att personen ska bo hos dig? Dessa kan i så fall stärka din position och det faktum att du hävdar kontraktbrott. Dessvärre är det ås att eftersom du påstår att det finns ett ingånget avtal är det också du som måste bevisa det.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare