Muntligt avtals giltighet vid köp av s.k. hus på ofri grund

Hejsan, Min fråga lyder, är ett muntligt avtal gällande när det gäller köp av fritidshus på en arrendetomt? Huset är en så kallad lösegendom på en tomt som arrenderas av kommunen. Vad krävs i så fall för att det skall vara ett muntligt avtal? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Eftersom fritidshuset utgör lös egendom (s.k. hus på ofri grund) gäller inte formkravet i 4 kap. 1 § jordabalken om att ett köpeavtal av fritidshuset måste vara skriftligt. Eftersom det inte heller finns några andra formkrav för sådana köpeavtal är muntliga avtal giltiga. Har ett sådant muntligt avtal kommit till stånd gäller den viktiga principen pacta sunt servanda (avtal ska hållas), och avtalsbrott kan utgöra grund för skadestånd.

Ett avtal anses ingånget genom att ett anbud från ena parten accepteras av den andra parten. Om du och din motpart kommit överens om en försäljning av fritidshuset, bestämt köpeskilling och hur betalning ska ske borde ett giltigt bindande avtal anses ha kommit till stånd.

Den som påstår att ett avtal har kommit till stånd har också bevisbördan för detta. Detta innebär att om din motpart förnekar ert avtals existens är det du som måste bevisa att ni verkligen har ingått ett avtal. Sådan bevisning kan t ex ske genom vittnesutlåtelser eller någon form av skriftlig bevisning där din motpart erkänner avtalet (t ex i en mailkonversation mellan er).

Med vänlig hälsning,

Axel BonningRådgivare