Muntligt avtal - Telefonförsäljning

Hej!

Jag undrar vad som gäller för muntlig underskrift per telefon? Telefonförsäljning där jag blev inspelad istället för att skriva under på papper eller via bank id legitimera mig. Hur kan detta vara riktigt? Vem som helst hade kunnat uppge att de var jag och binda upp mig utan bevis eller en egentlig underskrift. Vad säger lagen om detta? Nu har jag fått hem saker jag inte vill ha som jag dessutom ska betala för varje månad, och inga papper eller bevis på min underskrift finns med, inte ens ett välkomstbrev. Kan detta verkligen stämma enligt lagen att man får lov att göra såhär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som utifrån din fråga att du har pratat med en telefonförsäljare via telefon, som har berättat om ett erbjudande/offert varav du har tackat ja.

För att ett avtal ska ingås krävs det anbud(offert) och accept(att tacka ja) enligt avtalslagen. Ett avtal behöver inte vara skriftligt, det kan även ske muntligt. Alltså kan även ett avtal, ett köp, som sker muntligen via telefon vara giltigt.

Blir två parter oeniga om att ett avtal föreligger eller inte, måste den som påstår att det finns ett avtal bevisa det. I ditt fall låter det som att telefonförsäljaren har ert samtal inspelat, vilket räcker som bevis.

Avtalet mellan er är således giltigt och någon skriftlig underskrift behövs inte.

Du har däremot en ångerrätt. Alltså att du kan ångra köpet. Det återfinns i lagen om distansavtal 2:10. Dock måste du reklamera, tydligt meddela det företag du har köpt utav, inom 14 dagar från att du fått varan att du ångrat dig. Det finns undantag på varor du inte kan ångra uppräknade i 2:11.

Ett välkomstbrev i sig är inte ett krav. Däremot måste det, senast i samband med att du får hem varorna, ingå en bekräftelse på att ni har ett avtal enligt lagen om distansavtal. Det står i lagen om distansavtal i 2:4. Om det här företaget du ingått avtal med inte har skickat det till dig, innebär det kort att de kan drabbas av att betala en marknadsstöringsavgift. Den är dock inte till dig.

Jag hoppas att svaret har gett dig lite klarhet i din fråga! Är det något du fortfarande undrar över, får du mer än gärna kommentera här under

Vänligen,

Moa BodinRådgivare