Muntligt avtal om rätt till eventuell lotterivinst

Jag har en fråga angående lotter som födelsedagspresent. För ett tag sedan så gav jag bort en lott i present till en mycket nära vän. Jag klargjorde dock med vännen att om jag skulle köpa lotten så skulle jag ha 50% på all storvinst. Han gick med på det, vi kom överens om det via telefon. Jag som ger honom lotten i hans hem och låter han skrapa den är innehavaren av kvittot till lotten. Jag äger kvittot alltså. Han torskade på lotten, det blev ingen vinst. Men nu undrar jag att om han mot förmodan hade vunnit mycket pengar eller tv-skrapning. Hade han kunnat blåsa mig då och säga att han inte vill dela med sig? Jag trodde jag var hyfsat säker för att jag hade kvittot. Nu är han dock min bästa vän, men folk kan ju bli giriga när det kommer till pengar. Kan ju säga som så att jag aldrig mer kommer ge bort lotter trots att chansen är väldigt liten att vinna mycket pengar till vänner. Vittnen till skrapningen var hans familj. De kan kanske ha hört att vi gjorde en muntlig deal via telefonsamtal men det är långt ifrån säkert. Och inga inspelningar från mig gjordes.

Så jag undrar hur hade jag kunnat gå tillväga rent juridiskt om han hade vunnit mycket pengar och kanske inte velat dela med sig? För min inställning var till 100% att vi skulle dela på allt. Det ända jag hade var kvittot egentligen.

Jag fotade tyvärr inte av lotten innan jag gav den till honom. Skulle jag ha skrivit kontrakt innan med underskrifter innan jag ger bort lotten kanske?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan avtal kan du inte göra något anspråk på vinsten

Om du och din vän inte hade avtalat någonting särskilt om lotterivinsten tillkommer all vinst din vän. Det spelar ingen roll att det är du som köpt lotten (eller att du har kvitto) eftersom du har gett bort lotten som gåva. Innebörden av att ge bort någonting som gåva är att saken byter ägare. Från den tidpunkt då du gett lotten till din vän i födelsedagspresent är du alltså inte längre ägare till lotten och kan inte heller göra något anspråk på vinsten.

Eftersom du inte har något anspråk utan avtal hade du behövt bevisa att en bindande överenskommelse ingåtts.

Muntliga avtal är bindande

Utgångspunkten i svensk avtalsrätt är att det inte finns några särskilda formkrav för att ett avtal ska vara bindande (jfr. 1 § Avtalslagen). Det räcker i princip att avtalsparterna har kommit överens om någonting för att ett giltigt avtal ska ha uppkommit.

Även muntliga avtal är alltså bindande. Problemet med muntliga avtal är att det kan vara mycket svårt att bevisa vad man kommit överens om. Det är alltså en god idé att dokumentera sin överenskommelse för den händelse att man i framtiden skulle bli oense.

Söka om betalningsföreläggande för att kräva betalning av skulden

Om det hade varit så att din vän vunnit pengar, och ni hade en muntlig överenskommelse om att dela lika på den, så hade detta inneburit att du hade fått en fordran på din del av vinsten. Med andra ord: din vän hade fått en skuld gentemot dig motsvarande 50% av vinsten.

Om din vän inte frivilligt betalat skulden till dig hade du kunnat ansöka om betalningsföreläggande (se 2 § första stycket Lagen om betalningsföreläggande och handräckning, förkortat BfL). För att du ska få göra en sådan ansökan krävs bland annat att det rör sig om en skuld avseende pengar och att skulden är förfallen till betalning, dvs. att sista dagen för betalning har passerat. Om ni inte har avtalat om när betalning ska ske så ska din vän betala skulden när du begär det (se 5 § första stycket Skuldebrevslagen). En ansökan om betalningsföreläggande prövas av kronofogdemyndigheten (se 1 § BfL). Din vän kan välja att bestrida kravet och i sådana fall kan målet överlämnas till tingsrätt (se 33 § första stycket BfL).

Om du vill läsa mer om betalningsföreläggande finns det bra information på kronofogdens hemsida https://kronofogden.se/du-har-ett-krav-mot-nagon/du-vill-fa-ditt-krav-faststallt/du-vill-fa-betalt.

Problemet blir att bevisa att fordran/avtalet existerar

Utifrån beskrivningen i din fråga tror jag att det skulle vara svårt för dig att bevisa er överenskommelse. Jag tror inte att vare sig ett foto på lotten eller ditt kvitto skulle vara särskilt mycket värt som bevis vid en eventuell tvist om rätt till vinsten. Ni båda verkar ju vara överens om att lotten har varit en gåva från dig till din vän och att det alltså är du som har köpt den. Det som ni eventuellt skulle ha varit oense om hade nog snarare varit frågan om ni kommit överens om att dela på vinsten eller inte. För att bevisa en sådan överenskommelse är ett skriftligt avtal antagligen det bästa (eller något liknande, ex. en videoinspelning).

Slutsats

Sammanfattningsvis skulle jag säga att er överenskommelse var juridiskt giltig men att den rent praktiskt hade varit svår att genomdriva (på grund av svårigheterna med att bevisa ert avtals existens). Jag tror att ditt bästa alternativ vid en ev. vinst hade varit att försöka komma överens med din vän.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare