Muntligt avtal om överlåtelse av inventarier

Vi har arrenderat ett stall och avslutade vårt kontrakt för sju månader sedan. Den vi hyrde av ville "köpa loss" våra inventarier mot att vi inte betalade sista elräkningen. Nu efter sju månader hör han av sig och vill ha betalt för elen. Allt skedde muntligt. Har han rätt? Ska vi bli tvingade att betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt sådant, så om ni har kommit överens om att dina inventarier ska överlåtas till din tidigare hyresvärd mot att hyresvärden står för kostnaden för elen så är den överenskommelsen bindande, 1 kap. 1 § 1 st. lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL) (https://lagen.nu/1915:218#P1S1). Vid muntliga avtal kan det dock uppstå bevissvårigheter vad gäller avtalets innehåll. Om er tidigare hyresvärd vägrar kännas vid att ni ingått ett avtal och väljer att starta en rättsprocess kan det därför vara bra om ni t ex har några vittnen som kan bekräfta avtalets innehåll, eller handlingar som visar att era inventarier överlåtits till hyresvärden.

Lycka till!

Linda CritchleyRådgivare