Muntligt avtal om byte samt godtrosförvärv

Är sambo och ska separera, sambon har köpt sängarna vi har. Vi var överens i våras om ett byte, han får mitt trädgårdsbord mot att jag fick min säng.

Nu säger sambon att han sålt sängarna och någon kommer och hämtar dessa efter jag flyttat.

Har han rätt att göra så, trots att vi hade ett muntligt avtal?

Vad händer om jag tar med min säng när jag flyttar? Jag anser att den är min, grundat på vårt muntliga avtal!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Muntliga avtal följer samma principer och kan som huvudregel jämställas med skriftliga avtal. Det största skillnaden är att muntliga avtal är väldigt svåra att bevisa. Muntliga avtal ska självklart hållas enligt principen pacta sunt servanda. Du har dock bevisbördan, då det finns en presumtion om att din make äger sängen. Situationen kan ändras åt din fördel ifall sängen köptes in till gemensamt bohag enligt 6 § sambolagen, jag förstår det dock som att sängen var inköpt innan ni flyttat ihop.

Ni har alltså avtalat om att göra ett byta där ägarrätten till sängen är din. Utgångspunkten här blir att du har rätt till sängen så länge köparen inte gjort ett godtrosförvärv. För att köparen ska göra det så måste säljaren ha egendom i sin besittning, köparen måste tro att ägarrätten är säljaren och inte ha skälig misstanke om annat samt att egendomen hamnat i köparens besittning, 2 § godtrosförvärvslagen.

Du har alltså bäst chans att hindra affären genom att meddela köparen att sängen är din. Även om du tar med dig sängen så kan den ej komma i köparens händer och ett godtrosförvärv kan ej ske.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

MVH Patrik Olsson

Patrik OlssonRådgivare