Muntligt avtal och bilköp

Hej!

Jag var till en bilfirma och tog i hand på att jag skulle köpa den begagnade bilen. Nu har jag ångrat mig och vill inte köpa bilen längre. När jag sa detta till bilförsäljaren blev han väldigt arg och sa att vi hade ett muntligt avtal.

Vad sätter mig i för sits och vad kan bilfirman kräva av mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt.  Väljer du att ångra köpet kan du bli skadeståndsskyldig. Skadeståndsbeloppet beror på när avbeställningen görs och om det finns villkor för avbeställning m.m.

Det bör dock nämnas att en del bilhandlare tillämpar villkor att man blir bunden först när båda parter har skrivit på avtalet, vilket innebär att du blir först bunden när säljaren skrivit på. Du bör kontakta bilhandlaren och se vilka villkor de tillämpar.

Vänligen,

Farhad NiroumandRådgivare