Muntligt avtal giltigt?

Hej!

Jag undrar om detta muntliga avtal är giltigt:

Jättebra, då börjar vi med dagens datum som är (dag/mån/år)

Hur är ditt för och efternamn? (XXX XXX)

Hur är ditt personnummer? (XXX)

Hur är ditt mobil nr som vi snabbast kan nå dig på vid ett eventuellt larm? (XXX)

Stämmer det att era adressuppgifter är som följer: (POSTADRESS, POSTNUMMER, POSTORT). (invänta tydligt - JA)

Tjänsten har en startavgift på XXX kr, en rabatterad månadsavgift på XXX kr per månad, avtalstiden är 24 månader och då ingår övervakning av vår Larmcentralen 24 timmar per dygn 365 dagar per år. Till tjänsten ingår även lån av 1 enhet för detta betalar du 0 kr. Är detta OKEJ?

(invänta tydligt - JA)

Enligt svensk lag har du från dagens datum 14 dagars ångerrätt. Om du mot förmodan ångrar dig gör du detta genom att skicka in en ångerblankett som du finner på vår hemsida www.Företaget.se alt kontaktar du vår kundtjänst på 08-Företaget. Är detta OKEJ? (invänta tydligt - JA)

Tänk nu på att hämta ut ditt paket när det anländer, om du inte hämtar ut ditt paket kan Företaget komma att debitera 250kr för frakt och administration. Är detta OKEJ?

(invänta tydligt - JA)

Då vill jag och alla här på Företaget tacka för att ni valt att bli kund hos oss. Jag heter (NAMN SÄLJARE) och det som händer nu är att du redan inom ett par dagar får ett skriftligt bekräftelsebrev skickat till dig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Avtalslagen har två uppställda krav för att ett avtal ska anses vara ingånget på ett giltigt sätt. För det första krävs ett anbud, det vill säga en offert. För det andra krävs en accept, det vill säga ett godkännande av offerten. Således kan giltiga avtal vara både skriftliga som muntliga. Om parterna blir oeniga om att ett avtal föreligger eller inte, ligger bevisbördan på den som påstår att det finns ett avtal.

Det är viktigt att köparen ges en ångerrätt vilket du nämner att köparen har under ert samtal. Ångerrätten stadgas nämligen i 2:10 i lagen om distansavtal. Utöver köparens ångerrätt ska även en bekräftelse skickas hem till köparen där det framgår att ni har ett avtal enligt lagen om distansavtal. Det framgår i 2:4 samma lag som ovan nämnt. Dessa både krav uppfyller du i och med samtalet med köparen. Således kan jag inte säga annat än att det muntliga avtalet är giltigt såvida köparen säger ja till ditt anbud.

Jag hoppas att jag kunde bringa en viss klarhet i frågan och om du har någon ytterligare fundering, kommentar eller synpunkt får du gärna lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.

Med Vänliga Hälsningar,

Josefin LindRådgivare