Muntligt avtal

Hej, Har en undran ang golv i en lokal som vi har hyrt. Jag och några kompisar har hyrt en lokal som festlokal mm, vi har nu flyttat ut och visste nästan med oss att vi var tvungna att slipa och lacka golvet. Vi fick sedan ett samtal där han sa att han kan fixa detta för 9000:- om vi vill men även att vi kunde kolla på det själva, vi tyckte det var lite för dyrt och ville kolla själva men en vecka senare hade han gjort det och vill nu skicka en faktura till oss på detta. Känns jobbigt då vi hade kunnat fixa en som gjort det till halva priset! Är det bara att gilla läget och betala eller har man någon rätt att slippa? Tack på förhand! Bra hemsida!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det låter som att ni har ett muntligt avtal innehållande att du och dina kompisar ska få undersöka själva om ni kan fixa golvet. Ett första problem är att kunna bevisa vad ni avtalat om eftersom det skedde muntligen. Men om det går att bevisa att ni har ett avtal så kan man säga att er avtalspart har gjort sig skyldig till avtalsbrott. Problemet är dock att ni inte avtalat om vad som ska
hända vid ett avtalsbrott, dvs ni har inte avtalat om några sanktioner. Det finns heller ingen lag som säger att du och dina kompisar har rätt att själva få fixa golvet. Därför skulle jag säga att ni med största sannolikhet måste betala pengarna.

Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare