Muntligt avtal

Hej. Min syster fick i testamentet från vår far en större del än oss andra syskon. NJär vi tog upp frågan med henne lovade hon först att den delen skulle delas lika på alla syskon senare ändrade hon detta och sa att hon skulle ge den delen till alla barnbarn (nio stycken). Nu så har hon ändrat sig igen och behåller allt själv. Kan det första löftet betraktas som ett muntligt avtal?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Vad gäller muntliga avtal gäller de precis som skriftliga avtal, vilket innebär att din syster löfte kan räknas som ett dylikt avtal. Problemet som kan uppstå med sådana överenskommelser är dock att bevisa att de existerar. Den som hävdar att ett muntligt avtal finns har bevisbördan, och måste därför kunna visa att avtalet träffats. Om din syster nekar till att hon har lovat att arvet ska delas lika så måste du på något sätt kunna bevisa att hon har lovat att göra så. Det kan även räcka med att du tippar över bevisbördan på henne. Om du däremot inte har något mer att falla tillbaka på än hennes ord vid det tillfället kan det bli svårt för dig att bevisa avtalets existens.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare