FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/09/2018

Muntligt anställningsavtal

Jag har tackat ja till ett jobb, men nu ångrat mig och vill inte ha det jobbet. Har jag rätt att "dra mig ur" även om vi har ett muntligt avtal att jag ska ta jobbet? Har inte skrivit på några papper, bestämt dag för tillträde eller fått något schema.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Anställningsavtal kan även ingås muntligen. Ett muntligt anställningsavtal är därför i regel bindande precis som skriftliga. Om du har tackat ja till jobbet har du därför sannolikt ingått ett anställningsavtal, om ni inte har kommit överens om något annat.

För att komma ur ett sådant avtal krävs det således en uppsägning.

Med vänlig hälsning,

Anna NilssonRådgivare