Muntliga överenskommelser och bevisning

Jag har hyrt lägenhet i andra hand och betalt 6000 i deposition. Avtalet gick ut 1. augusti. Jag och hyresvärden bestämmde att jag kunde bo i lgh till 18. augusti. Sen frågade hyresvärden om jag kunde flytta ut vecka tidigare och då behövde jag inte tänka på flyttstädningen. Nu säger hann att jag har inte städat tillräkligt bra och han har redan städat. Hann håller 1500 kr av depositionen. I avtalet står inget om hur jag skall lämna lägenheten eller vad depositionen ska täcka. Har hann rätt att hålla pengarna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Avtal är giltiga oavsett om de är skriftliga eller muntliga och om ni kom överens om att städning inte behövdes så gäller detta. Om det finns ett hyresavtal som reglerar hur depositionen skulle hanteras kan detta också vara till ledning men som utgångspunkt är depositioner just till för att täcka sådant som bristfällig städning. Vanligtvis är det den som påstår att en avvikelse från ett skriftlig avtal skett som också måste bevisa detta. Det kan dock uppkomma svårigheter att bevisa vad som överenskommits vid muntliga avtal varför det kan medföra stora risker att inleda en process mot någon. Sammanfattningsvis så gäller det ni kom överens om, men det kan bli svårt att bevisa vad som egentligen avtalades gällande städning och depositionen.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare