FrågaAVTALSRÄTTFormkrav13/03/2020

Muntliga avtals giltighet enligt L om handelsagentur

Bästa Lawline

Jag har bara en enkel fråga om ni har möjlighet att svara:

Jag har ett muntligt avtal mellan mig som agent och min uppdragsgivare inom livs handeln där jag besöker kunder och tar ordrar på en bestämd marknad.

Min fråga är om mitt muntliga avtal är lika bindande som ett skrivet avtal enligt agentur lagen från 1991?

även om jag naturligtvis förstår att det är svårare att hävda vad som är sagt muntligen alt skriftligt.

Tacksam för svar vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om handelsagentur är tillämplig på såväl muntliga som skriftliga avtal, med ett undantag: Konkurrensklausuler mellan agenten och huvudmannen är enbart giltiga gentemot agenten om de upprättats skriftligen (35 § första stycket första punkten lagen om handelsagentur).

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare