Muntliga avtal

Hej,

Jag köpte ett gymkort i veckan på en av deras anläggningar men skrev aldrig på något avtal (de glömde att ge mig det). Så nu har de bara dragit pengarna från mitt konto. Jag gick förbi dem för att ångra mitt köp men de sa att det inte gick (dock ville de förstås att jag snabbt skulle skriva på avtalet - vilket jag inte gjorde).

Har jag rätt att ångra mitt köp iom att inget avtal är påskrivet?

Varma hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du är bunden till gymkortet även om avtal inte skrivits under.

För att besvara din fråga kommer jag utgå från två principer som har etablerats inom juridiken vad gäller bundenhet av avtal.

För det första är ett muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt, såvida det inte rör sig om ett köp som omfattas av formkrav (ex. köp av hus). Du som köpare är alltså bunden av ditt köp trots att du inte skrivit på avtalet, så länge du fick all information och sedan slutförde köpet genom betalning. En tolkning av din betalning är ju att du trots allt ville gå vidare med köpet. Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men det är svårt att ur bevissynpunkt hävda att någon är bunden av ett avtal om det inte finns bevis för detta.

Man brukar prata om att det krävs anbud och accept för att bundenhet ska uppstå. När du betalar för gymkortet skulle detta kunna klassas som en accept av villkoren (såsom kostnad, öppettider etc.).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Carl JanssonRådgivare