Muntlig uppsägning av hyreslägenhet?

Hej. Uppsägning av lägenhet , om hyresvärden inte godkänt den skriftligt är den giltig eller har man då rätt att ångra uppsägningen ? Mvh Anita

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga aktualiserar reglerna i 12 kap jordabalken (JB).

En uppsägning ska vara skriftlig, om hyresförhållandet varat längre än tre månader i följd vid den tidpunkt till vilken uppsägningen sker. Uppsägningen får dock vara muntlig, om det är hyresgästen som säger upp avtalet för upphörande och hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande av uppsägningen. Uppsägningen får ske hos den som är behörig att ta emot hyra på hyresvärdens vägnar (12 kap 8 § JB). En uppsägning kan alltså vara muntlig om hyresförhållandet varat högst tre månader vid den tidpunkten då uppsägningen sker.

En förutsättning för att en muntlig uppsägning ska vara giltig är att hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande av uppsägningen. Om hyresvärden inte gjort detta skulle jag hävda att ingen fullständigt giltig muntlig uppsägning gjorts. För att vara säker skulle jag rekommendera att du meddelar hyresvärden att du inte längre håller vid din muntliga uppsägning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare