FrågaAVTALSRÄTTGåva10/02/2017

Mottagaren av gåva har rätt till pengar när gåvan blivit såld

Hej jag äger inventarier ihop med släkt i vårt gåvobrev står det att vars andel är enskild egendom. delar av inventarierna är sålda men jag får inga pengar och står heller inte med på nån form av papper att delar av pengarna är mina. kan man verkligen göra så? kan jag begära mina pengar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag vill förtydliga att om det i gåvobrevet står att det är enskild egendom har detta endast betydelse då det är fråga om bodelning då enskild egendom inte ska ingå i bodelning, detta får man läsa sig till att giftorättsgods ska ingå i en bodelning enligt 10 kap. 1 § äktenskapsbalken (som du finner https://lagen.nu/1987:230#K10P1S1).

Men har du fått en gåva så är den egendomen såklart din. Det betyder att de egentligen inte har rätt att sälja den om du inte går med på det, eller om en domstol har gett dem tillåtelse att sälja egendomen enligt 6 § lag om samäganderätt (som du finner https://lagen.nu/1904:48_s.1#P6S1). Du har egentligen rätt att få tillbaka din egendom, men skulle det vara så att du inte vill ha själva egendomen utan snarare vill ha pengarna så är detta också möjligt. Du kan alltså välja två vägar.

Vill du ha dina pengar kan du ta detta i flera steg där varje steg är mer tidsödslande. Det optimala är alltså om du löser det på steg 1. Dessa steg är som följer:

1. Hör av dig till din släkt. Att komma överens om att du ska få dina pengar, genom att du uppvisar att du har ett gåvobrev, är troligtvis det bästa sättet för dig att få tag i dina pengar. Detta är det ”lättaste” sättet, men kan även vara det svåraste sättet då det förutsätter att dina släktingar vill hjälpa till. Det gör inte steg 2 eller 3. Är de då inte alls samarbetsvilliga så får du gå vidare till steg 2 eller 3. Några argument du kan använda är att om du inte får pengarna som är dina vänder du dig till domstol, det brukar vara något de flesta vill undvika.

2. Upprätta en faktura. Tanken är att du skickar den till din släkt och till kronofogden. Detta kan verka konstigt, men det är fullt möjligt att upprätta en faktura och sedan skicka den till dem och att skicka den till kronofogden. Blir de rädda för att kronofogden skickar dem brev kan de betala, men väljer de att inte betala utan att bestrida fakturan finns inget annat väl för dig än steg 3.

3. Gå till domstol. Eftersom du har ett gåvobrev så förutsätter jag att gåvan är giltig. Vilket betyder att du har rätt till din egendom. Det är även så en domstol kommer att se det. Du får alltså skicka en stämningsansökan till tingsrätten i den kommun där dina släktingar bor (jag bifogar en länk där du kan ladda ner en blankett för att stämma någon) och yrka att du ska få pengarna som motsvarar den del av egendomen du har rätt till. Notera att det kostar minst 900 kr i ansökningsavgift till domstolen att stämma någon så är din del av egendomen värd mindre än så kanske det inte är värt att gå till domstol över det. Det kan vara svårt att veta vem i din släkt det är du ska väcka talan mot, men om du väcker talan mot den du vet sålt egendomen, de som tillsammans ansvarat för att sälja egendomen och den som haft hand om egendomen så kommer du väckt talan mot rätt person.

Sammanfattning:

Du har rätt till dina pengar och du kommer med största sannolikhet att få ut dem. Frågan är bara ”hur?”. En domstolsprocess är inte så roligt så det bästa vore om du kunde komma överens med din släkt så att du får pengarna som är dina. Men har du inget annat val så finns den möjligheten.

Blankett till domstolsverkets stämningsansökan: http://www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Blanketter/Stamning-svaromal/Ansokan-om-stamning---DV-161/

Jag hoppas du fått svar på din fråga, har du någon fundering så lämna en kommentar här på hemsidan så svarar jag på den så fort jag kan.

Vänligen,

Emil Danielsson NykänenRådgivare