Mord eller vållande till annans död?

Hej! Jag har en fråga gällande skillnaden mellan mord och vållande till annans död. Hur bedömer man vilken av detta brott som gärningsmannen kan dömas till?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Både mord och vållande till annans död är är två brott som regleras i Brottsbalken [BrB] (3 kap. 1 § BrB och 3 kap. 7 § BrB).

Uppsåt eller oaktsamhet

Mord förutsätter att en gärningsperson har berövat annan livet med uppsåt till detta (3 kap. 1 § BrB och 1 kap. 2 § BrB). Det vill säga med avsikten att döda.

Vållande till annans död förutsätter också att en gärningsperson har berövat annan livet, men av oaktsamhet (3 kap. 7 § BrB). Om en person är oaktsam innebär det att den gör något utan att ta hänsyn till riskerna.

Skillnaden är alltså om gärningspersonen haft avsikt att döda eller om den varit oaktsam. Bedömningen kring detta görs utifrån omständigheterna i varje enskilt fall.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Nilufer NouriRådgivare