FrågaSKATTERÄTTMoms24/01/2016

Momssats på tjänster

Hejsan,

Jag har tänkt att upprätta en webshop där kunder kan göra en "beställning" på tjänster som exempelvis hämta min kemtvätt från XX-butiken eller vad som helst. Vilken momssats ska jag debitera kunderna?

Blir det en fast momssats oavsett vad för tjänst som beställs eller är det beroende på vilken typ av tjänst det är? Alltså om det är skillnad på exempelvis hämta min tvätt eller handla x, y och z från ICA butiken och lämna det hos mig?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Moms (mervärdesskatt) regleras i mervärdesskattelagen (ML) (se här). Enligt 3 kap 1 § ML är tjänster skattepliktiga och moms ska alltså betalas. Det finns dock undantag för vissa tjänster som inte är skattepliktiga och dessa rör till exempel utbildning och sjukvård. Vad jag kan utläsa av frågan kommer de tjänster du nämner att vara skattepliktiga. Enligt 7 kap 1 § 1 stycket ML ska moms normalt utgå med 25 %. I Sverige har vi dessutom ytterligare två momssatser, 12 % som tas ut på till exempel restaurangbesök (7 kap 1 § 2 stycket ML) och 6 % som tas ut om man till exempel köper en bok (7 kap 1 § 3 stycket). Det kan alltså vara olika momssatser på olika tjänster. Vad jag kan utläsa från din fråga kommer det däremot att vara samma momssats på de tjänster du erbjuder, 25 %.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare