FrågaARBETSRÄTTRast 31/08/2017

Möjligt att jobba mer än 5 timmar vid arbetstagares samtycke

Hej,

Enligt lagen så får man ju jobba max fem timmar i sträck för att sen bryta för lunch 30 minuter. Min fråga är om medarbetaren får arbeta lite längre, exempelvis 6 timmar om nu medarbetaren själv gärna vill det. Exempelvis börja kl 7 och ta lunch först kl 13? Bryter arbetsgivaren mot något om arbetsgivaren tillåter det? Behöver man förankra hos facket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Enligt 15 § Arbetstidslagen har arbetstagaren rätt till rast efter att ha arbetat 5 timmar i följd. Enligt arbetarskyddsstyrelsens riktlinjer ska denna rast minst vara 30 min. Regeln är tvingande och rasten måste alltså tas, även om arbetstagaren samtycker till att fortsätta arbeta.

Detta är något som eventuellt skulle kunna vara bortavtalat genom 3 § Arbetstidslagen, det kan därför vara bra att ta en extra titt på ert kollektivavtal.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om du har några andra frågor är du välkommen att återkomma!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare