FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/09/2017

Möjligt att häva pga avsaknad av parkeringsplats?

Hej!

Vi har skrivit kontrakt på en nyproducerad bostadsrätt, då vi har barn och och två bilar så är vi helt beroende av minst en parkeringsplats. Mäklaren har hela tiden lovat att en p-plats skall finnas att hyra.

Vi har fråga om detta flera gånger för att vara säkra och vi har det även i ett mail där frågar en extra gång.

Nu närmar sig datumet när bygget skall stå klart och nu helt plötsligt finns det inga p-platser.

Det enda alternativet som nu erbjuds är garage (som aldrig varit aktuellt) för betydligt högre månadsavgift än de parkeringar vi diskuterat , dessutom har dessa garageplatser ett eget kösystem där man inte heller garanteras någon plats.

Vi undrar om denna förändring möjligen kan vara skäl nog för att häva köpet utan straffavgifter och att man förlorar handpenning - då vi aldrig skulle kunna tänka oss en lägenhet där man inte kan ta med sig bilen.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Vid köp av bostadsrätt gäller köplagen. Enligt 17 § ska bostadsrätten stämma överens med avtalet. Om ni avtalat om du frågat honom flera gånger om parkeringsplats och han garanterat dig en sådan, är det en del av avtalet.

Ni kan kräva att säljaren (genom mäklaren) avhjälper felet genom att ordna en parkeringsplats åt er (34 §). Om han inte lyckas med detta kan ni kräva prisavdrag på lägenhetsköpet motsvarande mellanskillnaden av vad ni betalade och vad ni hade betalat om ni visste att parkeringsplats inte skulle finnas (38 §).

Om det inte finns någon lösning för er kan ni ha rätt att häva köpet och i så fall får ni tillbaka hela er handpenning (39 §). Detta är inte omöjligt eftersom ni diskuterat parkeringsplatsen vid flertalet tillfällen innan köpet och säljaren således måste ha insett att en sådan var av yttersta vikt för er. När någon parkeringsplats inte finns tillgänglig kan felet antas vara så pass relevant för er att ni har rätt till hävning om de inte lyckas ordna en parkeringsplats och ni inte heller kan få tag på en närliggande sådan på egen hand och kräva prisavdrag.

Om säljaren bestrider den åtgärd ni vill kräva, kan ni lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Om ni behöver hjälp med detta kan ni kontakta oss på info@lawline.se. Ni kan även ta kontakt med vår juristbyrå för att få representation om det går till förhandling i domstol. Mer info om detta finner ni här.

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare