Möjligt att avsluta en allmän visstidsanställning i förtid?

Hej! Jag har en allmän visstidsanställning som sträcker sig fram till och med 2016-03-31. Kan jag säga upp mig tidigare än detta datum?

Hälsningar

Rasmus Poulsen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har något avtal om möjlighet till uppsägning inte träffats är möjligheterna att avbryta en visstidsanställning begränsade. Anställningen kan frånträdas om t.e.x. arbetsgivaren har begått ett grovt kontraktsbrott på något sätt. Man kan även försöka att bryta kontraktet på avtralsrättsligt vis genom att argumentera för att du blivit lurad in i avtalet på något sätt. I praxis har essa typer av avtal även kunnat brytas i fall där arbetet blivit avsevärt mycket farligare eller mer betungande än vad som kunde förutses vid avtalet ingång.

Om inget av dessa "extremfall" föreligger så kommer du att ha svår att ensidigt avbryta ditt anställningsavtal.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Alban Dautaj

Alban DautajRådgivare