Möjligt att ansöka på nytt efter avslag på tidigare ansökan?

Jag ansöker om sjukersättning på 50% från försäkringskassan. Och får avslag. Har överklagat till förvaltningsrätten som går på FK linje. Har nu fått rådet att börja om från början och ansöka om sjukersättning igen.

Kan man göra det och är det i så fall bra för mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja, det stämmer att du kan ansöka på nytt. Detta eftersom du fått ett negativt, betungande, beslut. Betungande beslut är, till skillnad från de flesta gynnande beslut, möjliga att ändra för myndigheten. I juridisk mening brukar man tala om att de inte vinner negativ rättskraft (blir inte orubbliga).

Myndigheten kan ändra betungande beslut i såväl skärpande som mildrande riktning och om du fått avslag på din tidigare ansökan kan jag inte se på vilket sett det inte skulle kunna gynna dig att söka på nytt. Det kan ju inte ändras till det sämre då. Däremot är möjligheten att myndigheten den här gången fattar ett annat, gynnande beslut, kanske inte särskilt stor såvida inte nya omständigheter tillkommit.

Lycka till och återkom gärna om du har fler frågor!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare