Möjligheter för arbetsgivaren att ändra arbetstagares lön

Om man i ett avtal har angett att minimilönen för den som fyllt 20 år är 21 000 kronor, kan chefen då komma överens med en om att man ska få en lägre lön än det som finns avtalat i kollektivavtalet? Om att man ska få typ 17 000 kr i stället? Och är i sådana fall avtalet giltigt mellan mig och min arbetsgivare? Och om det skulle vara ogiltigt, kan det få rättsliga konsekvenser för min chef?

Och jag väntar även barn, och om jag väljer att ta ledigt när jag har fött mitt barn, kan min arbetsgivare då säga upp mig p.g.a. min barnledighet? Om chefen t.ex. har brist på personal, är det en giltig grund? Mycket fundersam och tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Stöd i lag eller avtal kan ge arbetsgivaren rätt att ensidigt ändra din lön

Din arbetsgivare kan inte själv göra ändringar i det anställningsavtal ni har slutit med varandra. Det krävs att ni är överens för att en ändring ska få ske. Dock finns det en möjlighet för arbetsgivaren att ändra anställningsavtalet utan ditt samtycke, nämligen genom att lag eller avtal säger att arbetsgivaren får göra det. Kolla därför i ditt anställningsavtal för att se om arbetsgivaren tillåts ändra din lön ensidigt. (se gärna Arbetsdomstolens dom AD 1994 nr 122).

Överenskommelse om lägre lön än i kollektivavtalet blir ogiltig

Om avtalet inte tillåter arbetsgivaren att ändra din lön utan ditt samtycke så krävs det att ni kommer överens om ändringen, dvs att ni träffar ett nytt avtal om ändringen. Överenskommelsen får inte strida mot det kollektivavtal som gäller mellan er (kollektivavtalet gäller mellan er om du är ansluten till det fack som arbetsgivaren har kollektivavtal med eller om anställningsavtalet hänvisar till kollektivavtalet). Om det strider mot kollektivavtalet är ert nya avtal ogiltigt. Att sänka lönen så att den blir lägre än minimilönen i kollektivavtalet gör alltså att er överenskommelse blir ogiltig. Arbetsgivaren kan bli skyldig att betala ersättning för att ha brutit mot kollektivavtalet (se 54 § medbestämmandelagen).

Nytt kollektivavtal

Arbetsgivaren skulle också kunna sluta ett nytt avtal med det fackförbund som du tillhör (om du är ansluten till facket).

Uppsägning och erbjudande om ny anställning

En sista möjlighet för arbetsgivaren att sänka lönen är att säga upp dig och sedan erbjuda dig en ny anställning med nya anställningsvillkor. Detta kräver dock att det finns grund för att säga upp dig, dvs att du tex allvarligt misskött dig eller att det är arbetsbrist. Finns det ingen grund för uppsägning får arbetsgivaren inte göra på detta sätt. Dessutom skulle den nya lönen fortfarande strida mot kollektivavtalet som gäller mellan er. (se gärna AD 1993 nr 61)

Sammanfattning

Det kommer alltså inte gå att komma överens om en lägre lön än vad kollektivavtalet anger som minimilön, eftersom avtalet då inte blir giltigt. Arbetsgivaren kommer inte heller att kunna sänka din lön genom att säga upp dig för att sedan anställa dig på nytt.

Mammaledighet är inte grund för uppsägning

Under din mammaledighet kan du bli uppsagd om det finns grund för det. MEN du kan inte bli uppsagd bara för att du är mammaledig. Har arbetsgivaren brist på personal under din ledighet kan denne istället anställa en vikarie för att fylla ut din tjänst.

Hoppas du har fått svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänlig hälsning,

Johanna BergvallRådgivare