FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/08/2017

Möjligheter att häva återresa med buss efter fel på ditresan?

Den 5 augusti i år åkte jag och hela min scoutkår (8 vuxna och 45 barn) med chartrad buss till scoutläger. Meningen var att samma bussolag skulle hämta oss en vecka senare. I samband med ditresan upptäckte jag att bussen hade körförbud pga obetald skatt. Vi meddelade bussbolaget detta som i sin tur inte besvarade kritiken. Efter några dagar bokade vi returresa med ett annat företag och avbokade sen återresa med det första bussbolaget.

Nu undrar jag hur vi ska hantera fakturan från det första bussbolaget. De har ännu inte bett om fakturauppgifter trots påtryckningar från mig innan avfärd.

Utöver att bussen visade sig ha körförbud var den ostädad och under resans gång brände vindrutetorkarna så att det luktade brandrök i bussen. Då regnade det så de behövdes.

Spontant anser jag att vi inte ska betala något om de skickar en faktura men jag vill förvissa mig om att vi inte bryter mot några lagar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är jättebra iakttagelser som du gjort och du ska inte behöva betala för vare sig ditresan eller den avbokade hemresan.

Vad säger lagen?

Köplagen reglerar köp mellan två organisationer. Om "varan" inte stämmer överens med vad som följer av avtalet, vad säljaren uppgett om varan eller vad köparen har skäl att förutsätta angående varan, så är den felaktig (17 §). Man får häva avtalet om felet är av väsentlig betydelse och säljaren insåg eller borde ha insett detta (39 §). Enligt 62 § får man även häva avtalet om man har god anledning att befara att det kommer att vara fel på varan.

I ditt fall

Att bussen hade körförbud är ett tydligt fel i varan. Det är tydligt emot vad man kan förvänta sig när man ingår avtal om bussfärd. Visserligen berodde det bara på obetald skatt och därför kan man hävda att det inte försatte er i någon säkerhetsrisk. Dock hade det t.ex. kunnat innebära att ni blev stoppade och inte fick åka vidare. Att bussen var ostädad och det fanns anledning för er att tro att det fanns en säkerhetsrisk i och med den brända lukten. Detta är också ett allvarligt fel. Att detta är väsentligt är uppenbart för säljaren av bussturen eftersom att barn färdas och det är extra viktigt med säkerheten i dessa fall.

Det fanns ingen anledning att det skulle vara annorlunda på tillbakavägen och därmed har ni rätt att häva hela avtalet. Det var fel åt båda hållen.

Hur ni kan gå vidare

Det första ni bör göra är att skriva ett mail till de som tillhandahöll bussfärden. Säg att ni häver hela avtalet pga dessa fel och att ni inte tänker betala något. Det lär förhoppningsvis ta slut redan här. Om de inte häver fakturan så anmäler ni dem till tingsrätten genom en stämningsansökan. Om det kommer till detta steg kan det vara en god idé att ta hjälp av vår juristbyrå. Vi erbjuder även representation. Alla juristkostnader täcks av motparten om de förlorar.

Hoppas att det besvarar din fråga. Tveka inte att höra dig igen om juridiken krånglar - vare sig det är på scouterna eller där hemma.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare